Amennyiben hitelfelvételben gondolkodunk, nagy könnyebbséget fog jelenteni az az új rendelet, mely lehetővé teszi, hogy mostantól kezdve akár korlátlan alkalommal ingyenesen lekérjük az ún. Saját Hiteljelentésünket, azaz BAR-státuszunkat, még pontosabban a KHR-ben őrzött adatainkat. Ennek fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen kölcsönigénylés során azonnali és végérvényes elutasítást jelent, amennyiben valaki szerepel a negatív adóslistán, és ezen a tényen az sem segít, ha az ügyfél a körülmények áldozata és nem a saját hibájából került oda.

Miért fontos, hogy lekérjem a listában szereplő adataimat?

A bank számára elengedhetetlen fontosságú, hogy meggyőződjön az ügyfél hitelképességéről. Ebben nyújt segítséget a KHR, korábbi nevén BAR-lista. A BAR (Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszer) még egy negatív rendszer volt, melyet a hazai pénzintézetek elektronikus formában vezettek. Ebben tartották nyilván az összes olyan szerződést, melyhez elmaradás vagy csalás, illetve visszaélés kapcsolódott, értelemszerűen megnehezítve vagy ellehetetlenítve új kölcsön felvételét. Az új információs rendszer már egy pozitív lista, mely a régivel szemben annyi újdonságot jelent, hogy minden szerződést rögzítenek benne függetlenül attól kapcsolódik-e hozzá bármilyen elmaradás.

A benne szereplő adatokhoz a hazai bankok mindegyike hozzáfér: amennyiben nincsen elmaradásunk a törlesztőrészlettel, a bankok csak az engedélyünkkel láthatják a szerződés részleteit (fontos azonban, hogy azt a tényt mindenképpen látják, hogy van már egy folyamatban lévő hitelünk). Ha azonban negatív adósként szerepelünk a listában, akkor engedély nélkül is, minden adathoz azonnal hozzáférnek.

Éppen ezért rendkívül fontos, hogy egy új igénylés benyújtása előtt, lekérjük a Saját Hiteljelentésünket és meggyőződjünk arról, milyen adatokat őriznek rólunk a központi nyilvántartásban. Amennyiben nevünk benne van a negatív nyilvántartásban, semmilyen körülmények között sem juthatunk újabb pénzhez, akkor sem, ha önhibánkon kívül kerültünk oda (pl.: ha csak adóstársnak jelentkeztünk egy rokonunk szerződéséhez). Tartalmazza a folyószámlához kapcsolódó kereteket, illetve a hitelkártyákat is. Ezekről hajlamosak vagyunk megfeledkezni, pedig egy kérelem során ezek megléte is számít, és jelentős mértékben csökkentheti a felvehető összeget. Érdemes lehet az ehhez hasonló, kihasználatlan hitelkereteket megszüntetni még azelőtt, hogy az új igényt benyújtanánk.

Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a pozitív hozadékokról sem: ha ugyanis nincsen elmaradásunk egy korábbi szerződésnél és a törlesztőket mindig pontosan fizettük, akkor ez az információ pozitív hatással lesz az új kérelmünk elbírálásánál, hiszen a bank előtt egy megbízható adós képe jelenik meg.

Hogyan kerülhetek fel a listára?

Negatív előjelet akkor kap a kölcsönszerződésünk, amennyiben a mindenkori minimálbért meghaladja elmaradásunk és ez a tartozás több mint 90 napon keresztül folyamatosan fennáll. Természetesen az elmaradás érint mindenkit, aki az adott szerződésben adóstársként, kezesként szerepel, így akár önhibánkon kívül is felkerülhetünk a „rossz adósok” listájára.

Rendkívüli esetben akkor is rögzítenek minket, ha egy banki szerződés során valótlan adatokat használunk, ez ugyanis csalásnak minősül. Szintén hasonló helyzet áll fenn, ha jogtalanul használunk egy bankkártyát.

A nyilvántartás az adatokat alapesetben a szerződés lejártáig őrzi, ezt követően csak akkor maradnak a rendszerben az információk, ha erre felhatalmazást adunk. Amennyiben elmaradásunk volt a futamidő alatt, akkor ennek rendezését követően az adatok egy évig jelennek meg a rendszerben. Akkor a legrosszabb a helyzet, ha a bank nem tudta az adósságot behajtani, mert akkor ezek az adatok 5 évig biztosan nem törlődnek.

Hogyan kérhetem le a listában nyilvántartott adataimat?

Adatainkat könnyen kikérhetjük, ehhez csupán ki kell töltenünk egy formanyomtatványt (Saját Hiteljelentés Kérelem), és azt postán beküldeni vagy személyesen leadni bármelyik hazai bankfiókban (nem szükséges, hogy ügyfele legyünk az adott bankhálózatnak) vagy közvetlenül a BISZ Zrt.-nél, mely az adóslista üzemeltetéséért felelős vállalkozás.

Magánszemélyek esetében a szokásos személyazonosító iratok (személyigazolvány, lakcímkártya) bemutatásán kívül nincsen szükség egyéb dokumentumra, a vállalkozásoknak is csupán annyiban bonyolultabb az esete, hogy csatolni kell egy 30 napnál nem régebbi cégkivonatot, illetve egy aláírási címpéldányt. Továbbiak a BAR-lista névsor lekérdezéshez szükséges tudnivalók és dokumentumok menüpontban.

A Saját Hiteljelentés kikérése ingyenes mindenki számára, és 2018-tól korlátlan alkalommal beküldhető minden további díjfizetés nélkül. A kérelem leadását követő 3-5 munkanapon belül a BISZ Zrt. postázza vagy e-mailben megküldi a hiteljelentést, mely tartalmazza a KHR-listában szereplő adatainkat, illetve tájékoztatást nyújt arra vonatkozóan, hogy korábban ki és milyen indoklással kérte le ezeket az adatokat.

Ha úgy ítéljük meg, hogy a jelentésben szereplő adataink nem helyesek, lehetőségünk van panasszal élni, ugyanakkor előre fel kell készülnünk arra, hogy ilyen esetben igencsak hosszadalmas és bonyolult ügymenet elé nézünk.